CROITORIE – Cum sa-ti confectionezi imbracaminte

moda 1

Placerea de a taia materiale si a coase este o particularitate mai ales a femeilor, care inca de mici incearca sa realizeze rochite pentru papusi. Jocul cu papusile si cusutul le apropie de mestesugul ce a caracterizat femeia din vremuri stravechi.

Legate de productia casnica, femeile se ocupau cu prelucrarea rudimentara a inului, canepii, bumbacului si lanii.

In moda se tine seama de croiala, culoare, calitatea materialelor, functionalitatea, dar si de pretul produsului.

MATERIALE SI UNELTE DE CARE AVETI NEVOIE PENTRU A VA CONFECTIONA UN PRODUS

Pentru anotimpul calduros va puteti face fuste, bluze, rochite din tercot subtire, coton, panza, in, terocel, voal, produse sintetice.

Pentru anotimpul racoros puteti realiza fuste, pantaloni, pelerine, jachete, rochii, pardesie din tergal, catifea, stofa, jerse, produse sintetice in amestec cu lana si in.

UNELTE: ace de cusut, ace cu gamalie, foarfeca, centimetru, linie gradata, ata de diferite culori, creta de croitorie, ruleta,degetar, fier de calcat, scandura de calcat, hartie pentru tipar, creion si guma. Ca utilaj aveti nevoie de o masina de cusut.

Croitoria se face numai cu tipare, iar executarea tiparelor necesita  „masuri” care se iau direct pe corp, cu foarte mare exactitate. Masurile se fac pe partea dreapta, cu ajutorul centimetrului, iar tiparele se formeaza pe jumatate in latime si intregi pe lungime, deoarece cele doua parti ale corpului, dreapta si stanga, sunt simetrice ca infatisare.

La croit, materialul se aseaza intotdeauna dublu.

Masurile pe care vi le dam mai jos sunt generale. Cu ajutorul lor va puteti construi orice tipar. Ele sunt de lungimi, latimi si grosimi.

model masuri

1. Lungimea spatelui  o masurati de la osul cefei pana in talie, in jurul careia v-ati legat cu un siret, ca s-o marcati.

2. Lungimea totala se considera tot de la osul cefei pana la lungimea dorita (in functie de model).

3. Latimea spatelui o luati in linie orizontala de la o miscare la cealalta a bratelor peste omoplati, la circa 1/3 din lungimea spatelui.

4. Grosimea pieptului (bustului) o luati in partea cea mai dezvoltata, lasand centimetrul lejer.

5. Grosimea taliei o masurati inconjurand-o cu centimetrul.

6. Grosimea gatului o obtineti cuprinzand gatul cu centimetrul in partea de sus, adaugand un plus de 1 – 1,5 cm, diferenta intre baza gatului unde se fixeaza gulerul si partea de sus unde se ia masura.

7. Lungimea pe umar (pentru pelerina) o luati pe umar de la rascroitura gatului, lasand sa cada centimetrul liber peste brat pana mai jos de lungimea rochitei cu 2 – 3 cm.

8. Lungimea totala a manecii, avand bratul indoit, o masurati din umar trecand centimetrul peste cot pana la incheietura mainii. Pentru maneca scurta lungimea se stabileste in functie de model.

9.  Grosimea bratului o stabiliti inconjurand bratul cu centimetrul mai jos de incheietura umarului cu aproximativ 3 – 4 cm.

10. Lungimea fustei o masurati de la linia taliei, partea de jos a siretului si pana unde doriti.

11. Grosimea mainii jos o stabiliti masurand mana la incheietura ei.

Pentru incepatoare ne vom opri la o fusta clos cu o singura cusatura in mijlocul spatelui, care are un tipar foarte simplu. Va trebuie grosimea taliei si lungimea fustei ca masuri si o coala de hartie de 0,84/0,60 m pe care va desenati tiparul.

In partea stanga a hartiei, sus, desenati un unghi drept cu laturile nedefinite, pe care-l notati cu A.

tipar croitorie - unghi drept.

– Linia de talie: din unghiul A, masurati pe verticala si pe orizontala 19 cm. Aceste puncte le notati cu A1 si A2. Uniti punctele A1 si A2 printr-o linie curba, formand un arc de cerc a carui lungime sa fie egala cu 1/2 din grosimea taliei. Arcul de cerc reprezinta linia de tipar si o ingrosati putin cu creionul.

– Linia mijlocului spatelui sau a fetei: din punctele A1 si A2, deci pe verticala si pe orizontala, masurati lungimea fustei. Notati aceste puncte cu B si C. Le uniti apoi printr-o linie curba, paralela cu linia de talie, pe care o ingrosati, ea reprezentand lungimea fustei unde voi veti executa tivul. Punctele A1B si A2C se intaresc, ele sunt linii de tipar, prima reprezinta linia de pe sold, a doua este linia mijlocului spatelui sau a fetei.

LA LUCRU

Decupati pe liniile intarite si veti obtine tiparul. Am folosit la acest tipar urmatoarele masuri. Talia= 61 cm, iar lungimea fustei= 62 cm. Material necesar pentru confectionarea fustei: 1,80 m lungime si 0,90 m latime. Largimea acestei fuste nu este prea mare, tinand cont ca aveti numai o singura cusatura in spate. Ar iesi mai larga daca materialul ar fi dublu lat. In acest caz s-ar face si o cusatura pe sold, iar din resturile ramase dupa croit va puteti face si o vesta. Ca materiale auxiliare mai aveti nevoie de un fermoar, ata de cusut si de insailat si 2 copci.

ETAPELE REALIZARII UNUI PRODUS

Primul lucru pe care-l faceti cand cumparati un material din bumbac sau in este sa-l tineti in apa calda 24 de ore pentru a-l contracta (acest proces se numeste decatare). Apoi il uscati si, cu grija sa nu se intinda materialul, il calcati usor. Indreptati capetele materialului obtinand astfel un fir drept la ambele capete. Urmariti imprimeul daca are vreun sens din punct de vedere al desenului, iar in cazul unor defectiuni tineti cont de ele. Dupa acest control, materialul il asezati in doua, suprapunand ambele capete pe lungime, fata materialului fiind in interior. Asezati tiparul deasupra materialului, avand grija ca linia de pe sold sa fie exact pe indoitura lui, iar linia din mijlocul spatelui sa constituie cusatura, lasand o rezerva de 2 – 3 cm de la margine. Aveti astfel pe sold firul de latimea materialului, iar pe mijlocul spatelui aveti firul de lungime al materialului.

croire 1

 

Conturati cu creta de croitorie liniile de tipar. Aveti grija sa treceti si pe cealalta parte a materialului acest contur, iar la tiv lasati o rezerva de 4-5 cm si la talie 2 cm. Verificati inca o data ca in talie sa aveti 1/2 din grosimea taliei plus 3 cm rezerva, iar lungimea sa fie egala atat pe sold cat si in spate. Taiati pe aceste rezerve, fara nici o teama ca veti gresi, desprindeti tiparul de pe material. La aceasta fusta mai aveti nevoie de o bentita lunga de 0,65 cm, si lata de 4 – 5 cm, cu ajutorul careia montati fusta pe cordon.

Cusatura din mijlocul spatelui o eecutati la masina de cusut, incet si cu rabdare ca sa nu stricati masina, apoi calcati-o cu fierul de calcat. Fermoarul il fixati cu ace in cusatura din spate, de la rezerva in jos, asezandu-l in asa fel ca sa nu se vada zimtii cand il inchideti. Insailati cu punctul inaintea acului sau semnul simplu. Coaseti la masina cu grija sa nu rupeti acul.

Controlati inca o data grosimea taliei si incepeti montarea cordonului de la fermoar, de jur imprejurul fustei, pe linia de talie. Cordonul il puneti pe fata fustei, iar cusatura o faceti curat cu cealalta latura a cordonului. Coaseti la masina dupa ce ati insailat frumos aceasta cusatura. Potriviti cordonul de-a latul cam 2 – 2,5 cm si coaseti cu punctul ascuns marginea interioara a cordonului, avand grija de capete, ele ramanand cap la cap deasupra fermoarului. La capetele cordonului puneti cele 2 copci.

Tivul il controlati sa fie egal pe toate laturile, il coaseti la masina in varf, apoi il indoiti pe linia stabilita cu creta, conform tiparului, si-l coaseti cu punctul ascuns cu ata putin mai lejera, sa nu se vada pe fata. Dupa ce fusta este gata, cu carpa umeda o calcati bine pe dos, in special tivul si cusatura din spate, apoi o intoarceti pe fata si treceti usor cu fierul, sa nu ramana urme. Astfel v-ati realizat singure o fusta usoara si frumoasa pe care o veti purta cu placere.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s